ÖKO-ISKOLAI BESZÁMOLÓ 2023-24
Környezet-egészség védelem
Mivel iskolánk az örökös öko-iskola címet viseli, folytatjuk a környezetvédelmi programokat, feladatokat. Iskolakertünkben ősszel felszedtük, kiszedtük a konyhakerti növényeket (hagyma, cukkini, tök, sóska, rebarbara), visszavágtuk a fűszernövényeket, illetve előkészítettük a területet a téli pihenésre.
Egy őszi autós rally verseny után szemeteszsákokkal végig mentünk a pályához vezető úton, és megtisztítottuk az út menti sávokat és a pálya előtti parkoló területet.
Szakköröseinkkel szeptember végén a Kis-Balatonhoz kirándultunk. Bejártuk a Kányavári-sziget tanösvényét – ismerkedve az ott élő növény- madár- és állatvilággal. A szigetre vezető különlegesen ívelt, fa szerkezetű híd már önmagában is egyedi élményt nyújtott. Majd ellátogattunk a kápolnapusztai bivalyrezervátumba, melynek célja a magyarországi vízibivalyok génállományának megőrzése és az állatfaj bemutatása. Itt él a legnagyobb magyarországi bivalypopuláció – mi is elcsodálkoztunk rajta.
November 25-én Tatán a Vadlúd Sokadalom rendezvény sorozatára utaztunk el, immáron nem először. Tavaly is nagy élmény volt. A Tóth Gábor vezette állatbemutatón az alkalmazkodás mestereivel ismerkedtek a gyerekek. Sétát tettünk az Öreg-tó partján, természetismereti játékokkal és kézműves foglalkozáson múlattuk az időt. Gál Tamás színművész és a Csavar Színház előadásában Arany János: A nagyidai cigányok előadását néztük – hallgattuk meg, plusz vettünk benne részt. Ugyanis a művész úr kis csoportunk néhány tagját is játékba hívta, és ezzel ők is részesei lehettek az előadásnak. Naplementekor láthattuk a vadludak esti behúzását, ami valóban páratlan élmény.
Október 13-án papírgyűjtést, november 20-án elektronikai hulladékgyűjtést tartottunk, illetve november végén a szülők által kezdeményezett ruhagyűjtési akcióba is bekapcsolódtunk az osztályokkal nagyon szép eredménnyel. Rengeteg ruha gyűlt össze.
Karácsony előtt szintén szakköröseinkkel, illetve a kézműves szakkör tagjaival karácsonyi asztaldíszeket készítettünk. A díszekhez természetes, illetve újrahasznosított anyagokat, tárgyakat használtunk fel.
Évek óta, így idén is bekapcsolódtunk a Happy-hétbe, aminek témája az ivóvízfogyasztás népszerűsítése, vizeink megóvása, védelme volt, illetve, hogy hogyan gazdálkodhatunk takarékosan a vízzel.
Április 8-án szakköröseinkkel, illetve az érdeklődő tanulókkal Pannonhalmára látogattunk az ottani Provence birodalomba. Gyimesi Barbara gazdálkodó és Valiczkó Tamás méhész csodás házigazdaként mutatta be a fűszernövényeket, készülve ezzel is a közelgő tápi öko-vetélkedőre. Valamint teljes méhész felszerelésbe öltözve nyerhettünk betekintést a méhek életébe, gyűjtögető munkájukba, a méz előállításának rejtelmeibe. Repce mézet pörgettünk, kóstoltunk, relaxáltunk a méhkelencében.
A Fenntarthatósági témahét keretében a tudatos fogyasztás volt középpontban. Erről a témáról beszélgettünk osztályfőnöki, illetve különböző tanórákon. A használt, de jó állapotban levő „én már nem használom, mert nem tetszik, kinőttem, …” ruhákból börzét tartottunk, ahol jó pár felső talált új gazdára. A Föld napja alkalmából szemétgyűjtési akcióban vettünk részt. Az egyes osztályokkal különböző utcákon mentünk végig, összeszedtük az esetlegesen talált szemetet. Szerencsére nem volt sok dolgunk, településünk lakosai vigyáznak környezetükre. Leginkább az elszórt cigarettacsikkek rontották a látványt. A héten ásványkiállítás, bemutató és vásár színesítette a programot. Szintén ezen a héten egy hat fős csapattal részt vettünk Tápon az általuk rendezett öko-vetélkedőn, ahol az 1. helyezést érte el a csapat (Csapattagok: Gede Mira 3.o. Dénes Zoé 4. o. Kovács Benedek, Forintos Márk 5. o. Gombás Janka 7. o. Czigler Hanna Rebeka 8. o.) Előzetes feladatként mag-mandalát kellett készíteni, illetve járművet újrahasznosított anyagokból.
Május 3-án a tavaszi papírgyűjtés nagyon eredményes volt. Most sokkal több hulladékot gyűjtöttek a gyerekek, mint tavasszal.
Május 27-én elektronikai hulladékgyűjtés volt iskolánk parkolójában, erre is igény van minden évben.
Az év folyamán többször volt gyümölcs és zöldség kóstolás, ami általában nagy sikert arat a gyerekek körében.
Iskolakertünk gondozását tavasszal az aktuális feladatokkal folytattuk. Hagymát, retket, salátát, spenótot, petrezselymet veteményeztünk, (benti ládákba paprika magokat), majd később kipalántáztuk a salátát, paprikát. melléjük paradicsomot, cukkinit, patisszont, sütőtököt raktunk. Folyamatosan kapáltunk, gyomláltunk, öntöztük a palántákat az összegyűjtött esővízzel. A két éve ültetett meggy és szilvafát, illetve az idei évben a gyümölcsprogram keretében kapott almafát és szőlőtőkét is gondozzuk. Továbbra is megoldatlan probléma a kiskert nyári gondozása, aminek következtében augusztus végén kisebb „dzsungel” vár bennünket.
Október elejétől május végéig tartott az osztályok közötti tisztasági verseny, amelyet az 5. A osztályosok nyertek szép eredménnyel. De nem volt nagy különbség az osztályok pontszámai között, ami arra utal, hogy a gyerekek talán már jobban odafigyelnek környezetükre.
Készítette: Sipeky Éva
Écs, 2024. június 7.
Intézményünk, az Écsi Petőfi Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Écs településen helyezkedik el, Győrtől 15 km-re déli irányban. A település a Bakony északi nyúlványai, a Sokoró-dombság és a Pándzsa ér által határolt síkságon fekszik. Az iskola több oldalról hasznosítja a falusi környezet adottságait. Az egyik legkézenfekvőbb, hogy a tanulók minden nap a kimenős szünetben az iskola udvarán levegőzhetnek, játszhatnak.
A hely neve a falusiak között csak „Andalgó”, ami jelzi barátságos, kellemes légkörét. Az udvaron van lehetőség testnevelés órai feladatok elvégzésére is. Tanulólétszámunk 187, nemcsak helybeli gyerekek járnak ide, hanem a környező településekről is. A magas színvonalú oktató-nevelő munka mellett nagy hangsúlyt fektetünk a nevelésre is. Célunk, hogy szilárd alapműveltséget, biztos alapkészséget nyújtsunk tanulóinknak, biztosítva számukra a képességeiknek megfelelő továbbhaladást.
Mint referenciaintézmény fontosnak tartjuk a kulcskompetenciák fejlesztését. Iskolánk tehetségpontként is működik négy területen: ökológia, képzőművészet, matematika és sport. Tevékenységünket olyan szolgáltatásnak tekintjük, amelyet szeretetteljes légkörben végzünk. Segítünk abban, hogy diákjaink harmonikus, kiegyensúlyozott, a felnőttek világában is boldogulni tudó emberekké váljanak. A tanórákon kívül változatos szakkörökön képezhetik magukat az ide járó gyerekek: alsós angol, sportkör, sakk, ökológia, természetjárás, énekkar. A művészetoktatás keretein belül lehet zongorázni, furulyázni, van képzőművészet és néptánc is.
Amikor lehetőségünk engedi, szabadidős programokat szervezünk: mozi, színház, korcsolyázás, bábszínház, előadások, kirándulások, stb.
Iskolánk nagy hangsúlyt fektet arra, hogy tanulóink sajátos, korcsoportjuknak megfelelő élményekre és tapasztalatokra építő, azaz tevékenységorientált környezeti és fenntarthatóságra nevelésben részesüljön. Intézményi keretek között átgondoltan, redszerszerűen és mindennapi gyakorlatként foglalkozunk a környezettudatossággal, a fenntarthatóságra neveléssel, a környezeti- és egészségneveléssel. Minden évben az adott témákhoz kapcsolódó témahetet tartunk. Tavaly és idén is csatlakoztunk az országos fenntarthatósági témahéthez, hiszen témái nagyon jól kapcsolódtak, kapcsolódnak ÖKO-iskolai programunkhoz.
Az egészségtudatos táplálkozás, a szelektív hulladékgyűjtés folyamatosan napirenden vannak. Többször készítünk gyümölcssalátát, tartunk zöldségkóstolást a gyerekek nagy örömére. Ilyenkor körbejárjuk a vitaminok fontosságát és szerepét. Rendszeres téma a mikor, mennyit, hogyan étkezzünk? Iskolai programokon, kirándulásokon kerüljük a szénsavas italok, és a finom, de egészségtelen ételek fogyasztását. Minden évben két alakalommal tartunk iskolai és egyben versenyszerű papírgyűjtést, ami valóban szoros versenyre sarkallja a gyerekeket.
Évek óta folyik az osztályok közötti tisztasági verseny közvetlen környezetünk tisztasága, megóvása érdekében. Emellett odafigyelünk iskolánk udvarának, környezetének megóvására, szépségének, tisztaságának fenntartására is. Rendszeresen teszünk rövidebb-hosszabb túrákat. A helyi túráinkon ismerkedünk településünk természeti és ember által alkotott szépségeivel, de meglátjuk a csúnyát is. (illegális hulladéklerakás) Hosszabb kirándulásainkon tanúhegyekkel ismerkedünk, várromokat látogatunk, cseppkőképződményeket tanulmányozunk, tanösvényeken ismerkedünk a táj növény- és állatvilágával.
Évek óta sokat munkálkodunk az iskolai gyakorlókertben. Az ültetések, veteményezések mellett kapálunk, gyomlálunk, öntözünk, gondozzuk a növényeket. A gyakorlati foglalkozások mellett elméleti téma feldolgozások, játékos vetélkedők, előadások, környezeti játékok segítik tanulóink környezeti- és egészségnevelését.